Výrobci
Zajímavosti

Nová kategorie:"Výživa pro domácí mazlíčky". Obsahuje jen čistě rostlinné složky.

Vegetariánství a živiny

Správně rozvržená vegetariánská strava je podle zprávy Americké dietetické asociace a Kanadských dietologů z roku 2003 „zdravá, nutričně vyvážená a zdravotně přínosná v prevenci i léčbě různých onemocnění“.

K dosažení takovéto stravy je ale nutné pozorně sledovat, zda jídelníček obsahuje vše potřebné. Tedy pouhým vynecháním masa z běžného jídelníčku svému zdraví ani kondici nepomůžeme. Jídelníček musí obsahovat celou škálu vhodných potravin, které mají co největší nutriční hodnotu.

Nejvíce rizikovými živinami, které mohou ve vegetariánském jídelníčku chybět, jsou:

-          Vitamín B12 – je obsažen výhradně v potravinách živočišného původu. Pro vegetariány jsou akceptovatelnými zdroji vajíčka, mléčné výrobky (zejména fermentované – jogurt, kefír) a tučnější druhy ryb. Pokud vegetarián nemá v jídelníčku dostatek těchto potravin, je nutné, aby vitamín B12 dodával potravinovým doplňkem.

-          Železo – je často nedostatkové i u lidí, kteří nejsou vegetariáni (zejména u žen, které mají menstruaci, která znamená ztrátu krve i se železem). Vegetariáni mohou doplnit železo těmito potravinami: cizrna, všechny druhy fazolí a čočky, sušené meruňky a švestky, mangold, špenát.

-          Bílkoviny – v jídelníčku vegetariána schází bílkoviny obsažené v mase. Nahradit je lze konzumací dostatečného množství rostlinných zdrojů. Obzvláště vhodným zdrojem bílkovin je sója (jako jedna z rostlinných zdrojů obsahuje stejné druhy bílkovin – aminokyselin – jako maso). Sójové výrobky jsou zejména vhodné ve formě fermentovaných potravin – tempeh, natto, tofu, sójová omáčka a miso. Díky fermentaci obsahují tyto potraviny hodnotné enzymy a lépe se tráví a v organismu zužitkovávají. Bohatými zdroji jsou i všechny ostatní luštěniny.

Další rizika, kterým je nutné věnovat pozornost:

-          Velké množství vlákniny – díky velkému obsahu luštěn a zeleniny v jídelníčku vegetariána může dojít k překročení denního doporučeného množství vlákniny. V takovém případě může dojít ke zhoršenému zužitkování vitamínů a hlavně minerálních látek ze stravy.

-          U dlouholetých vegetariánů může díky charakteru potravy dojít k opotřebení zubní skloviny

-          Případné alimentární nebo parazitické nákazy při konzumaci syrové zeleniny (hrozí ale i u nevegetariánů).

Vegetariánská strava bude nejvíce vyhovovat lidem s krevní skupinou A a sacharidovým metabolickým typem. Jejich organismus je dobře vybaven pro to, aby přežil v dobré kondici i bez masa a masných výrobků.

 

Zdroj: www.svet-zdravi.cz