Výrobci
Zajímavosti

Nová kategorie:"Výživa pro domácí mazlíčky". Obsahuje jen čistě rostlinné složky.

Základy veganství

Základy veganství - Veganfoods.cz   

Základy veganství / Vegan Basics/ a Veganské alternativy

Stále více lidí se rozhodne z různých důvodů pro veganský způsob života. S následujícími tipy a triky se vám přechod na tuto stravu zcela snadno podaří.

1. Citlivá, inteligentní a sociální zvířata

Naše takzvaná užitková zířata jsou velmi sociálně žijící tvorové, kteří vnímají city a utrpení, dokáží rozvíjet přátelství a mají svou vlastní osobnost stejně jako psi a kočky. Přesto se s nimi zachází úplně jinak.
Aby krávy dávaly mléko, bývají pravidelně uměle oplodňovány. Přičemž telata jsou přímo po porodu odděleny od své matky. Ty potom často volají celé dny po svých odebraných teletech. Býčci jsou po krátké době zabití pro výrobu telecího masa. Kohoutci jsou ve vaječném průmyslu přímo po jejich vylíhnutí z umělé líhně rozsekáni nebo zaplynováni, protože nesnášejí vejce.
Již po krátké době krávy nedávají dostatečné množství mléka a slepice nesnáší dostatek vajec, a proto také skončí na jatkách. Nosnice ve věku 1 roku, dojnice v 5 letech.

2. Životní prostředí a změna podnebí

Intenzivní chov zvířat produkuje více jak 18 % skleníkových plynů, čímž tvoří větší množství emisí než celkový dopravní sektor. Kromě toho chov užitkových zvířat spotřebuje každou minutu plochu země okolo sedmi fotbalových hřišť. Mimoto cca 70 % všech sklizených geneticky modifikovaných rostlin skončí jako krmivo pro zvířata. Nepředstavitelně velké množství zvířecích exkrementů vede k nesmírnému znečištění našich půd a povodí.

3. Situace výživy ve světě

K produkci 1 kilogramu masa je potřeba až 15 kilogramů obilovin a 15 500 litrů vody. Pokud by každý člověk spotřeboval 25 % svých kalorií z živočišných produktů, neuživila by se z toho ani polovina světové populace. Pokud bychom konzumovali veškeré rostlinné potraviny přímo, a nekrmili jimi užitková zvířata, byl by tak dostatek potravy pro všechny.

4. Zdraví

Vyvážená veganská strava je v každém věku možná. Americká asociace pro dietetiku „American Dietetic Association“ uvádí své stanovisko: „dobře naplánovaná veganská a jiné formy vegetariánské stravy jsou vhodné pro každou fázi životního cyklu včetně těhotenství, období kojení, dětství a mládí.“
Kromě toho může čistě rostlinná strava působit preventivně ve vztahu k civilizačním chorobám, kterými jsou nadváha, cukrovka typu 2, vysoký krevní tlak, choroby srdce a krevního oběhu. Navíc obsahuje méně bakterií odolných proti antibiotikům, dioxinů a chorobných zárodků (např. salmonela).
Pestrý výběr potravin dobře zásobuje vegany všemi životně důležitými živinami. Přitom však musíme dbát na dostatek vitamínu B12. K tomu se nabízí zubní pasta s vitamínem B12, obohacené potraviny nebo potravinové doplňky. Více k  vitamínu B12  se dozvíte na http://www.veganfoods.cz/Vitamin-B12-funkce-a-prijem/

Veganské alternativy

·  Rostlinné mléko sójové, obilné (rýžové, špaldové, ovesné, atd.) nebo ořechové (mandlové, vlašskoořechové, atd.) má svou typickou chuť. Rostlinné mléko může mít různé příchutě, jako jsou vanilka či čokoláda.

·  Rostlinná smetana se rovněž vyrábí ze sóji a různých obilnin. Také namočené a jemně rozmělněné kešu ořechy se hodí pro domácí přípravu rostlinné smetany.

·  Tofu je tradiční výrobek ze sójových bobů s více než 2 000letou historií, který obsahuje mnoho hodnotných bílkovin. Má jemnou chuť, avšak dovede výborně absorbovat aroma z marinád nebo z koření, a proto je rozmanitě použitelné jak na kousky, rozdrobené, tak zprudka osmažené nebo jemně rozmělněné na pomazánku. Jeho možnosti využití sahají od hlavního pokrmu až po dezerty.

·  Granulovaná sója je sója, která získává zpracováním vláknitou strukturu. Je k dostání v různých velikostech jako maso mleté, pokrájené na nudličky nebo kostky, medailonky a steaky.

·  Seitan se skládá z čistého pšeničného proteinu a podobá se nejblíže struktuře masa. Skvěle se peče a griluje a také je výbornou surovinou pro veganské uzeniny, řízky a steaky.

·  Vaječná náhrada se skládá nejčastěji ze škrobu, prášku na pečení a z proteinů lupiny nebo hrachu. Může se používat jako alternativa vajíček.

·  Sójový jogurt se vyrábí jako tradiční jogurt s živými kulturami a je k dostání s mnohými příchutěmi.

·  Tempeh je sójový výrobek, který vzniká fermentačním procesem sójových bobů. Chutná lehce po ořechách a většinou se krájí na plátky a peče.

·  Drožďové vločky se skládají ze sušeného, neaktivního droždí a obsahují hodně vitamínů B. Přidávají se do sýrových polévek a používají se jako alternativa strouhaného sýru.

Masové a rybí alternativy

Nářez

rostlinné nářezy/pomazánky např. ze slunečnicových semínek, droždí nebo zeleniny

Uzeniny

(uzené) rostlinné uzeniny k vaření a grilování

Mleté maso

rozdrobené tofu (zprudka osmažené a dobře okořeněné), nadrobno nakrájené sójové nudličky/sójový granulát, bulgur

Guláš/nudličky z masa

nahrubo nakrájené sójové nudličky, různé alternativy ze sóji nebo pšenice , většinou jako chlazené výrobky

Burger

různé karbanátky ze sóji, špaldy, zeleniny nebo pšenice

Ryba

rybí aroma získané vařením řas (např. Nori, Kombu, Wakame)

 

Alternativy mléčných výrobků

Mléko

např. sójové, drožďové, mandlové, rýžové mléko

Smetana na vaření

např. sójová, drožďová nebo mandlová smetana, kokosové mléko, smetana z kešu oříšků

Šlehačka

rostlinná smetana ke šlehání

Máslo

čistě rostlinný margarín

Jogurt

sójový jogurt

Tvaroh

rozmělněné tofu s rostlinnou smetanou, měkké tofu

Plátkový sýr, čerstvý sýr

druhy veganských čerstvých sýrů z rostlinného tuku, škrobu a sóji

Sýr na zapékání

veganský strouhaný sýr, tavené rostlinné sýry, drožďové vločky s rostlinnou smetanou

Sýrové omáčky

drožďové vločky dodají např. světlým omáčkám sýrovou chuť

Zmrzlina

např. lupinová, sójová, rýžová zmrzlina nebo ovocný sorbet

Čokoláda

hořká čokoláda nebo čokoláda s rýžovým mlékem

 

Vaječné alternativy

Vejce na vaření

hotová vaječná náhražka, 50 g měkkého tofu/sójového jogurtu, 50 g jablečného pyré nebo ½ banánu, 1 PL mletých lněných semínek + 3 PL vody

Vejce
na šlehání

hotová vaječná náhražka, 1 PL sójové mouky + 3 PL vody,
50 g sójového jogurtu/měkkého tofu, 1 ČL prášku na pečení + 1 PL škrobu + 3 PL minerální vody

Míchaná vejce

rozdrobené tofu

 

Zdroj: VEBU, překlad VeganFoods