Výrobci
Zajímavosti

Nová kategorie:"Výživa pro domácí mazlíčky". Obsahuje jen čistě rostlinné složky.

Alternativní výživa

Důvodů, proč lidé volí alternativní výživu, tedy jinou než valná část populace, je poměrně mnoho. Může to být upřímná snaha jíst zdravěji, odpor k zabíjení zvířat a nechuť konzumovat jejich maso, pro jiné je to možná  jen módní záležitost a snaha odlišovat se od ostatních nebo být v něčem nekonvenční. Některým vegetariánům prostě maso a masné výrobky nechutnají, proto se jich ve své stravě zříkají. Alternativní výživa může pro někoho znamenat také nechuť konzumovat potraviny zamořené škodlivinami prostředí a zpracované potravinářským průmyslem.

VEGETARIÁNSKÉ DIETY

Mezi nejběžnější alternativní způsoby výživy patří dnes vegetariánské diety. Ty ale nejsou jednotné a dělí se do několika skupin podle potravin, které jejich zastánci konzumují a které nikoliv. Vegetariánská strava má spoustu výhod, ale také některé nevýhody, zejména při přísnějších formách. 

Mezi výhody patří to, že vegetariáni jsou méně ohroženi vznikem rakoviny. Vzhledem k tomu, že bývají štíhlejší než konzumenti masa, jedí méně nasycených tuků (které se vyskytují hlavně v živočišných produktech) a jedí více vlákniny, mají také nižší hladinu cholesterolu v krvi a tím jsou méně ohroženi vznikem srdečně cévních onemocnění.  Vegetariánská strava tedy usnadňuje udržení přiměřené hmotnosti, podporuje střevní peristaltiku (pohyby střev napomáhající trávení), zabraňuje tak vzniku zácpy a výrazně zmenšuje riziko rakoviny tlustého střeva. 

Na druhou stranu, u přísnějších forem vegetariánské výživy, hrozí nedostatek některých vitamínů a minerálních látek. To může být nebezpečné zvláště v těhotenství, u dětí, nemocných lidí, u sportovců. Tento nedostatek může snižovat výkonnost. Vegetariánská strava musí být daleko lépe vyvážená než strava běžná, aby nedocházelo k nedostatku některých důležitých látek. Navzdory vžitému názoru není pro vegetariány nemožné získat dostatek bílkovin. Kvalita bílkovin u potravin rostlinného původu je nižší než u potravin živočišného původu, když však jíme různé typy rostlinných bílkovin, jejich kvalita je dostačující. Je třeba kombinovat jídla z obilnin, luštěnin, sóji. 

VEGANSTVÍ

Představuje nejpřísnější formu vegetariánské výživy. Vegani nepřipouštějí konzumaci žádných živočišných produktů, živí se jen potravinami rostlinného původu. Vegani v podstatě netrpí nadváhou, mají nízkou hladinu cholesterolu a tudíž i mnohem menší riziko onemocnění srdečně cévních. Konzumují mnohem menší množství tuků než ostatní populace a v jejich složení převažují cenné polynenasycené mastné kyseliny. 

Vyloučení potravin živočišného původu (tzn. nejen maso a masné výrobky, ale i mléko a mléčné výrobky a vejce) může však vést k nedostatku některých minerálů a vitamínů. U veganů byl zjištěn nedostatečný příjem jódu, vitamínu B2 a vitamínu B12, rovněž vitamínu D a železa. Za zvlášť závažný se považuje nedostatek jódu. Veganskou stravu nelze doporučit těhotným ženám a malým dětem. Kojenci a malé děti živené veganskou stravou mají zvýšené riziko anémie (chudokrevnosti), zvýšené riziko křivice, opožděný růst. 

LAKTO-OVO-VEGETARIÁNSTVÍ

Vegetariáni, neboli lakto-ovo-vegetariáni jsou lidé, kteří nekonzumují maso a masné výrobky. Tolerují ale konzumaci mléka, mléčných výrobků a vajec. U této výživy  platí všechny výhody uvedené v úvodu. Vegetariáni nemívají problémy s nadváhou, ani s vyšší hladinou cholesterolu. Většinou konzumují dostatek ovoce a zeleniny, celozrnných výrobků, luštěnin, mléčných výrobků. 

Vegetariánská strava je prospěšná hlavně tím, že její zástupci mnohem více dbají na zdravou výživu než ostatní populace. K dosažení správného množství živin totiž potřebují mnohem pestřejší stravu. U lakto-ovo-vegetariánů také nebývá zjišťován nedostatek některých vitamínů, jako je tomu např. u veganů. Pokud dieta obsahuje dostatečné množství mléčných výrobků a vajec, je únosná i pro rostoucí organismus. Neznamená to ale, že pokud někdo naráz přestane jíst maso, ale nezačne jíst zdravěji (to znamená hodně ovoce a zeleniny, celozrnné výrobky, luštěniny), dělá pro svůj organismus něco prospěšného.  Jak už bylo řečeno, jakákoli vegetariánská dieta musí být především pestrá a dobře vyvážená. 

DEMIVEGETARIÁNSTVÍ

Demivegetariáni jsou osoby, které nekonzumují výsekové maso, tzn. maso vepřové, hovězí, skopové atd.. Jsou to v podstatě umírnění vegetariáni, kteří připouštějí občasnou konzumaci ryb a někdy i drůbeže. Tato dieta představuje zdravý způsob výživy a nehrozí u ní žádné riziko nedostatku živin nebo vitamínů a minerálů.

MAKROBIOTICKÉ DIETY

Jsou  to vegetariánské diety založené na rovnováze potravin s charakteristikami dvou protichůdných a vzájemně se doplňujících přírodních sil, principů „jin“ a „jang“. Makrobiotika je víc než jen způsob stravování, je to spíše filosofie. Jak už to bývá, v umírněné formě na ní není nic škodlivého, ale u některých lidí může až hraničit s fanatismem. 

V této výživě převažují celozrnné obiloviny, zelenina, mořské řasy, kvašené sójové výrobky atd.. Tito lidé ale mohou dojít tak daleko, že konzumují jen neloupanou rýži. Kushi, protagonista makrobiotiky, tvrdí, že si člověk z neloupané rýže může „biologickou transmutací“ vytvořit potřebné látky (nezbytné aminokyseliny a vitamíny, nebo např. přeměnit hořčík na železo). Tato tvrzení jsou samozřejmě absolutně proti všem vědeckým poznatkům. U striktních makrobiotiků tedy dochází k nedostatku některých nezbytných aminokyselin (stavební kameny bílkovin) vitamínů (hlavně vitamínu D, C, B2, B12, kyseliny listové) a minerálů (vápníku a železa). 

Striktní makrobiotická dieta neprospívá ani dospělým lidem, ale naprosto nevhodná je pro děti a těhotné ženy. Často se setkáme s nízkým energetickým příjmem, nedostatkem bílkovin, některých  vitamínů a minerálů. Tyto nedostatky mohou vést například ke zpomalenému a opožděnému růstu, mohou způsobovat chudokrevnost a křivici.

U benevolentní formy makrobiotické diety najdeme naopak spoustu výhod. Většinou obsahuje nízký obsah kalorií a nasycených tuků a  vysoký obsah vlákniny. Tak snižuje nebezpečí obezity, zvýšené hladiny cholesterolu, vysokého krevního tlaku, zácpy a některých druhů rakoviny. Úplně stejně však prospěje dobře vyvážená vegetariánská strava, která je navíc mnohem jednodušší a snáz se dodržuje.

Zdroj: www.obezita.cz